Posted on

Lepší hlasitá hudba na nepronajatých pozemcích než ticho na pronajatých pozemcích

Symptom of a deeper-rooted cause

Jeho životní pocit nejlépe vyjadřuje tato výtečná báseň Radomila Uhlíře:

Radomil Uhlíř: Uzavírání kruhu (1988)

V určité přebytečnosti hledáme to

co otevře kruhy

nevěda co je to a co jsou kruhy

a ke všemu jsem včera potkal krasavici

s deskami plnými malovaných hrošíků

dvakrát na mě mávla

ale já, já odjel zkoušet uzavírání kruhů

A když jsme se tak pěkně zaštítili citáty několika autorit, můžeme se v klidu uchýlit k tomu, co kolega Vybíhal zcela oprávněně kritizoval v debatě o čtení a psaní blogů, která proběhla v bufetu nedaleko benešovského nádraží nad zelenými (nikoli zeleninovými) karbanátky při čekání na opozdilce (značka pivo ve Vršovicích): tedy k tomu, jak blogger popisuje, jak strávil week-end. Vlaky jsou stále skvělé. Mezno je stále skvělé. Alkohol je stále skvělý. Dokonce i Lenka je stále skvělá. A tak dále. Kromě mnoha jiných věcí (například debat o kolapsu komunistické stvůry nebo názorech arcibiskupa Christodoulose či skladatele Smetanase) byl natočen film. Nikoli sice plánovaná Tvůrkyně těchto kremroletů, leč její předfilm, a po zhlédnutí hrubého materiálu může zcela zodpovědně říct, že vznikl jeden z nejlepších filmů, které byly kdy natočeny. Kromě potlesku milionů diváků si ovšem připravili i neopakovatelné zážitky sami sobě (co takhle dojetí při sledování VLASTNÍHO skvělého díla?), a materiál pro vzpomínání: třeba natáčení uprostřed pole (zejména diskursivního) nebo na železničním přejezdu jsou zkrátka věci, které člověk točí jen jednou (nestane-li se Bernhradem Filmu)(což je mimochodem kenning). Významným předznamenáním byl i Samek na hlavním nádraží. A myslivec na poli. V dávné prehistorii je tu také zcela fenomenální přednáška PhDr. Bronislava Ostřanského, PhD o arabské středověké oneirokritice. Při sledování sebe sama na filmu si vzpomněl na Vladimíra Justa či co hůř, Petra Žantovského a následně si položil kruciální otázku: kdo všechno je schopen rozlišt tenkou hranici mezi zvrhlým intelektuálem, nudným intelektuálem, neintelektuálem, sebeparodií, semiparodií a parodií na jeden, dva nebo více typů? Trojí rezultát z podařeného dvojdenní: Ti , co mají pocit, že nebyli jmenováni, vědí, co všechno znamenají, a jiní také vědí. Pro to ještě není třeba vláčet jejich jména bulvárem. Someone has compared platonic love to a gun you did not know was loaded. A konečně: Možná že by žil i na venkově.

About oldwaiders

Heimatdichter

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s